Monday, December 24, 2018

Amali Kelikatan


          Amali 2 merupakan amali kelikatan. Amali yang simple, but can be time consuming due to instrument limitation. Amali ini terbahagi kepada dua, kaedah rerambut (buret) dan consistency.

          Yang sy perhatikan pelajar walaupun sudah semester dua, masih belum boleh menyiapkan carta alir menggunakan ayat pasif yang betul. Mungkin pensyarah perlu memberi penegasan. Selain daripada keputusan dicatatkan dengan betul, lengkap dengan unit yang tepat.

          Kaedah rerambut merupakan kaedah yang ringkas. Pelajar harus mencatatkan masa yang diperlukan untuk mengosongkan buret ke paras 50ml (di bahagian bawah). Masa dicatatkan dan dibandingkan dengan air suling seterusnya. Ralat bagi amali ini mungkin disebabkan oleh buret yang tersumbat dan menyebabkan aliran lebih perlahan. Ada yang sampai 5 minit! Lubang pipet yang kecil antara penyebabnya. Langkah pemasangan buret pada kaki retort. Dan seterusnya menuangkan kicap cair ke dalam buret harus dilakukan di atas bangku, kerana kedudukan meja makmal yang tinggi menyukarkan tuang kicap ke dalam buret.

          Bagi kaedah bostwick, pengukuran jarak bagi sos juga adalah terlampau mudah. Ralat bagi amali ini mungkin pelajar yang kurang ambil berat kedudukan bostwick consistometer. Kadang senget sebelah dan macam-macam lagi. Kedudukan consistometer sepatutnya dilihat pada gelembung air pada bahagian hujung alat. Pastikan berada betul-betul dam bulatan. Bukan pakai taram ja. Bacaan jarak aliran sos juga mungkin pelbagai. Ada sos yang mengalir dengan 3 point which is quite rare. Kebanyakannya mengalir seiring dan hanya memberi 1 point bacaan. Maka tidaklah perlu purata. Habis tidak, ada yang mempunyai 2 point bacaan jarak, dan biasanya dipuratakan. Sos yang berkualiti biasanya mempunyai jarak aliran yang lebih pendek. Pernah sekali, ada satu kumpulan dari kelas lain. Masukkan kicap ke dalam consistometer. Dalam pada pensyarah sudah ulang banyak kali, masih ada yang blur.

          Pensyarah perlu menerangkan perbezaan konsep antara kedua-dua amali. Pelajar perlu lebih kritikal dalam segera menyelesaikan masalah, pembahagian tugas dan lain-lain.





0 comments:

Post a Comment