Saturday, December 15, 2018

Ujian kualiti susu segar menggunakan resazurin

         Semester baru yang dah bermula. Minggu pengajian 1. Untuk subjek SPK 2053 Kawalan Mutu Makanan, kami dah mulakan dengan amali penentuan warna menggunakan Lovibond Comparator. Ujian penentuan kualiti susu segar menggunakan resazurin. Amali yang tricky sebab subjektif, untuk mencari warna yang seakan, hampir. But it is joyful of course.

         Amali ini menggunakan dua sampel, iaitu susu low fat Dutch Lady dan susu kultur Calpis. Konsep asas ujian kualiti susu segar ini ialah, kandungan mikroorganisma dalam susu akan menurunkan warna biru ungu resazurin kepada warna pink atau putih. So kami pilih ready added microb which is cultured drink, bolehla kan. So the result can be obvious.

          Kekangan amali ini ialah inkubasi pada 37° selama satu jam. Proses ini mungkin relevan dan tidak. Hihihih. Ada kaedah nyatakan hanya dua minit. Kami lakukan keduanya, inkubasi satu jam dan dua minit. Keputusan adalah sama. Alat comparator ini juga harus diletakkan dengan kedudukan yang betul supaya bacaan nombor disc resazurin betul, tidak terbalik, dan seterusnya sampel diletakkan di lubang belah kanan manakala rujukan (tanpa resazurin) pada sebelah kiri. Apakah ada perubahan yang signifikan jika terbalik, tidak pulak diketahui. Dan jika diperhatikan alat ini mempunyai lubang di dalamnya supaya botol dislotkan dengan betul. Comparator jg mempunyai kaki di bahagian bawah yang boleh dicondongkan. But still,jika kita cuba melihat warna sampel pada cermin, pada posisi yang betul (nombor disc tidak terbalik, berada di bawah, kanan), ia sedikit awkward. So asalkan kedudukan test tube betul, walaupun no disc mungkin terbalik, asal selesa melihat perbezaan warna kira aci lah. Untuk melihat nombor yang agak tepat, bacaan harus dimulakan dari nombor disc 0 dan lakukan perbandingan. Student sepatutnya boleh mendescribe warna yang diobserve pada sebelah kiri dan kanan dalam proses membuat keputusan.

At the end of experiment, students should record what the disc number obtained. Fill in the result form. Jot down the colour been observed, whether it is satisfactory or not, and decide, the milk is accepted or rejected.

         So here are some findings from the experiment. Hope it benefit you. Download sini TUGASAN BERKUMPULAN UJIAN PENENTUAN WARNA. Klik sini untuk drive kursus NAS SPK 2053 Sijil Kolej Komuniti.
Sampel calpis dan dan resazurin. Manakala sampel sus segar dan dan resazurin tidak pulak snap

Sukar juga students membuat perbandingan warna yang hampir

0 comments:

Post a Comment